اخبار فولاد

27/04/1396

مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران با اشاره به توقف هفت طرح فولادی در دولت قبلی، گفت: تدبیر دولت یازدهم سبب فعال‌سازی این طرح‌ها در مسیر سند چشم‌انداز 1404 شد

 

عبدالمجید شریفی اظهار کرد: مطالعات اجرای هفت طرح فولادی از سال 1385 آغاز شد و کلنگ‌زنی آن در سال 86 صورت گرفت، اما به دلیل کمبود منابع مالی، تغییرات، شرایط و جابه‌جایی مدیریتی، این واحدها هیچ‌یک راه‌اندازی نشد. ظرفیت پیش‌بینی شده برای هریک از این واحد‌ها 800 هزار تن است که تا یک میلیون تن قابلیت افزایش دارند، اما کارشناسان صنعت فولاد براین اعتقادند که امروز حداقل ظرفیت واحد‌های فولاد‌سازی جدید باید 3 تا 5 میلیون تن باشد، بنابراین واحد‌های یاد شده با شرایط روز از نظر ظرفیت فاصله دارند.

 

کشور چین طبق برنامه امسال باید 50 میلیون تن از ظرفیت فولاد و 150 میلیون تن زغال سنگ را از مدار تولید خارج سازد تا ظرفیت عرضه و تقاضا در بازار به تعادل برسد. براساس آمارهای پنج ماه 2017 میلادی چین 8/ 84 درصد از رقم کاهش ظرفیت فولاد و 65 درصد از زغال‌سنگ را اجرایی ساخته است.

 

سرمایه‌گذاری 1600 میلیارد تومانی
 

شریفی تصریح کرد: مجموع سرمایه‌گذاری ارزی و ریالی که تاکنون در هفت طرح فولادی صرف شده به رقم یک هزار و 600 میلیارد تومان رسیده و آبان پارسال با بهره‌برداری از واحد احیا فولاد سپید‌دشت (چهارمحال‌وبختیاری) نخستین طرح در مدار قرار گرفت. وی اضافه کرد: سپیددشت تاکنون بیش از 180 هزار تن تولید آهن اسفنجی داشته و به این ترتیب گامی جدی در مسیر تکمیل زنجیره تولید برداشته شد.

 

فولاد شادگان ( خوزستان) در نوبت افتتاح
 

مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران گفت: اکنون فولاد شادگان (خوزستان) که تولید آزمایشی خود را از آخر خرداد ماه امسال آغاز کرده و اکنون بیش از 10 هزار تن آهن اسفنجی تولید داشته، در نوبت افتتاح رسمی مسوولان بلند پایه قرار دارد.

 

فولاد میانه شاگرد سوم

شریفی توضیح داد: اکنون فولاد میانه (آذربایجان شرقی) در واقع شاگرد سوم از لحاظ افتتاح واحد‌های فولاد‌سازی است که شریک هم ندارد و متعلق به سازمان توسعه و نوسازی معادن وصنایع معدنی ایران (ایمیدرو) است و پیش‌بینی شده ظرف دو هفته آینده افتتاح شود.

 فولاد نی ریز (فارس) در صف                                                                                                                                                                                                               




مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران خاطرنشان کرد: فولاد نی ریز (فارس) در صف افتتاح قرار دارد و برآورد شده که راه‌اندازی آن در آخر مرداد یا اوایل شهریور ماه امسال صورت گیرد.

 

    فولادهای سبزوار، قائنات و بافت در نوبت

شریفی گفت: براساس برنامه ریزی انجام شده چهار واحد فولاد سپید‌دشت، شادگان، میانه و نی ریز امسال فعالیت خود را دارند و سپس سبزوار ( خراسان رضوی)، قائنات (خراسان جنوبی) و بافت ( کرمان) در نوبت افتتاح واحد احیا قرار می‌گیرند و در ادامه بخش فولاد‌سازی براساس جدول زمانی به بهره برداری می‌رسد.




منبع: استیل پدیا